Tunnuskappale eli tunnaribiisi yrityksille on erottautumistekijä tarinankeronnassa ja sisällöntuotannossa. - Copyright 2020 Kook Management - All Rights Reserved

Mihin yritys käyttää tunnuskappaletta? 5 vinkkiä käytöstä

Tunnuskappale soveltuu kaikille yrityksille, yhteisöille ja joukkueille, jotka haluavat erottautua muista toimijoista kertomalla tarinastaan, arvoistaan ja tavoitteistaan tunnuskappaleen muodossa. Tunnuskappale eli tunnaribiisi eli tunnnusbiisi on jokaisen yrityksen pitkäikäinen työkalu, jota voidaan käyttää kaikissa medioissa

Ennen digiaikaa, kun yrityksessä tarvittiin kuvitusmateriaalia, soitettiin valokuvaaja paikalle. Kuvaaja pystyi auttamaan yrityksen kuvitustarpeessa hyödyntäen omaa ammattitaitoaan. Käyttämällä kuvaajan palveluita, yritys kertoi kuvillaan omasta yrityksestään, toiminnastaan ja tarinastaan halutulle kohderyhmälle. Ammattikuvaajan avulla pystytään helposti korostamaan yritykselle tärkeitä arvoja ja tunnetta sekä vahvistamaan yrityksen omaa brändiä.

Digiaikana sisällön määrä on moninkertaistunut. Toiset käyttävät edelleen ammattikuvaajien palveluita, toiset käyttävät kuvapankkeja. Kuvaaja pystyy rakentamaan yritykselle entistä nopeammin ja tehokkaammin visuaalisen viestin tukipilarit. Kuvien käyttö on kasvanut huikeisiin lukuihin verrattuna tilanteeseen esim. 10 vuotta sitten. Monet yritykset täydentävät yrityksen visuaalista viestintää myös loistavilla kuvapankkikuvilla. Hyvin käytettynä, kuvapankkikuvista ei huomaa niiden olevan kuvapankista. Valitettavan usein kuvapankkikuvan tyyli loistaa erilaisena muuasta kuvamateriaalista. Vaikka kuvapankkikuvia on helppo löytää ja miljoonista kuvista löytyy helposti käyttökelpoinen laadukas kuva – haasteena on usein se, tukeeko kuva aikaisempaa kuvitusta, tarinaa ja yrityksen omaa viestiä.

Tunnuskappale lauluntekijä sanoittaja Neiti Ö on sanoittanut useita Tunnaribiisejä yrityksille

Miten erottaudun paremmin musiikin ja yrityksen tarinan avulla?

Musiikissa on melkein sama tilanne kuin kuvissa. Tunnuskappaleita on aina tehty yrityksille, liitoille ja yhdistyksille. Hyvää laadukasta biisimateriaalia, valmiita kappaleen osia, luuppeja, komppeja, valmiita kappaleita useista genreista jne. löytyy verkosta hyvin paljon. Niiden avulla pärjää hyvin pitkälle, mutta kun halutaan oikeasti erottuva tunnuskappale yritykselle taustamusiikin sijaa, kannattaa lauluntekijäammattilaisia hyödyntää.

Tunnuskappale, mikä se on?

  • Tunnuskappale voi olla yritykselle tai yhteisölle sanoitettu ja sävelletty kappale
  • Tunnuskappale voi olla yritykselle sanoitettu tunnettuun sävellykseen
  • Tunnuskappale voi olla valmis teksti tai runo joka sävelletään yrityksen kuuloiseksi
  • Tunnuskappale voi olla tunnettu valmis kappale, joka lisensioida yrityksen käyttöön

Näistä ammattilaiset biisintekijät suosivat sanoituksen ja sävellyksen tekemistä. Erottuvalla omalla kappaleella jätetään positiivinen muistijälki.

Tunnuskappale soveltuu moneen

Tunnuskappaletta voidaan käyttää yrityksen brändin ja viestin nostamiseksi esimerkiksi yrityksen esittelyvideossa, yrityksen podcasteissä, radio-, netti- ja videomarkkinoinnissa, yrityksen asiakas- ja henkilöstötapahtumissa ja yrityksen kotisivuilla.

Tunnaribiisistä on mahdollisuus tehdä myös sovitettuja teemoja eri käyttötarkoituksiin. Tunnuskappale on helppo tehdä yritykselle, tiimille joukkueelle tai tapahtumalle.

Omalla tunnuskappaleella nostetaan brändiä ja fiilistä.

Tunnuskappale voidaan toteuttaa myös yrityksen omassa työpajassa koulutus- ja virkistyspäivänä. Työpajassa tehdään päivän aikana ryhmätyönä yrityksen tunnuskappale ammattilauluntekijöiden opastuksessa. Ammattilaiset ovat vahvasti mukana biisin tekemisessä.

Kenelle tunnuskappaleita tehdään?

Googlasin yrityksien tekemiä tunnuskappaleita. Verkosta löytyy eri suuryritysten, liittojen, urheiluseurojen tunnuskappaleita. Tunnuskappaleita tehdään myös tuotebrändeille, tapahtumille ja erilaisille suunnitelmille viestinnän tueksi. Yritysten kappaleisiin on myös tehty musiikkivideoita. Näitä ovat tehneet esimerkiksi Tikkurila, Tieto, Kiinteistömaailma, Reaktor, YIT.  Hyvin toteutettu kappale kertoo sanoituksellaan ja sävellyksellään yrityksen tarinasta, arvoista, tavoitteista, henkilöstöstä jne. Tunnuskappale voidaan säveltää halutulle musiikkigenrelle esimerkiksi iskelmä, pop, rock, jazz. Mikä tyylilaji kertoisi sinun yrityksesi tarinaa parhaiten?

Kiinteistö maailma teki räppäsi oman strategiansa
” Kiinteistömaailmapäivässä 13.1.2017 Kiinteistömaailman johtoryhmä räppää strategian henkilöstölle. MAKING OF: Ollaan ykkösii (koska meilpäin asiakkaat on ykkösii) – aka Kiinteistömaailman strategia. ” – Kiinteistömaailman Youtube -kanava ” Kiinteistömaailma – Kiinteistönvälitys & myytävät asunnot

Oma tunnuskappale jättää muistijäljen asiakkaalle

Tunnuskappaleita voidaan käyttää kaikissa yrityksen medioissa tilaisuuksista podcasteihin, radioon, televisioon ja videoihin. Hyvä tunnuskappale jättää kuulijalleen pysyvän positiivisen muistijäljen. Tarvittaessa se toimii myös puhelinvaihteen odotusmusiikkina. Tunnuskappale elää vuosia ja sitä on myös helppo päivittää. Oma tunnuskappale jättää asiakaalle muistijäljen.

Kuuntele esimerkkejä! Käyn tarkemmin lävitse tunnuskappaleen käyttöä, tekovaiheita ja investoinnin suuruutta erillisessä Erotu tunnuskappalella PDF oppaassa. Lataa se itsellesi käyttöön tästä.

Olen käyttänyt valmiita äänikirjastoja vuosia!

Kyllä, tunnustan. Olen käyttänyt royalty free -materiaaleja monissa videoissa, joita yrityksille on toteutettu. Se on helppoa! Valittavissa on tuhansia valmiita kappaleita esimerkiksi videon intromusiikiksi tai  taustamusiikiksi tukemaan tarinaa. Valittavissa on tuhansia valmiita kappaleita iloisesta melankoniseen ja nopeasta hitaaseen, maailman parannusbiisista kantriin tai rokkiin.

Kun tulee se hetki, että tarvittaisiin sanoitusta tukemaan tunnuskappaleen sanomaa, tarvitaan musiikkia seuraavalta tasolta eli tarvitaan ammatilaisten biisintekijöiden / lauluntekijöiden palveluita. Tässä kannattaa olla tarkkana. Vaikka kuinka tuntuu siltä, että kirjoittaminen on helppoa ja valokuvatkin otetaan yrityksessäsi itse, kannattaa miettiä hetki ennen kuin lauluntekijää etsitään organisaatiostasi.

Olen ollut monessa tunnuskappaleen ja laululahjan tekoprosessissa mukana. Sanoituksia ei aloiteta improvisoimaan hatusta heti ja sävelkään ei synny kahvihetkellä. Kyllä, on ollut huikeata seurata lauluntekijöiden työtä alusta loppuun saakka. Parhaan tunnuskappaleen tekemiseksi tarvitaan tarkka taustatyö, mitä tunnuskappaleella halutaan viestittää, tutustutaan yrityksen arvoihin, tarinaan, tavoitteisiin, ihmisiin ja tiimiin sekä yrityskulttuuriin. Näiden tietojen avulla ammattilauluntekijä pystyy rakentamaan yritykselle tunnuskappaleen joka oikeasti kertoo yrityksestä.

Kun sanoitus on valmis, sävelletään ja sovitetaan tunnuskappale yrityksen haluamalle musiikkityylilajille.

Saaristo Open -festivaalille toteutettiin Tunnuskappale kesäkauden avajaisiin 2019. Tunnuskappaleen kirjoitti Laulusaari – sanoitus Neiti Ö ja sävellus Valtteri Lipasti. Lataa 5 vinkkiä yrityksille PDF opas ja kuuntele mm. Saaristo Openin tunnuskappale sekä muut esimerkkibiisit.

Tunnuskappale Saaristo openille valmistui 2019 ja sen kirjoitti Laulusaari Neiti Ö sekä Valtteri lipasti-019807.jpg

Yrityksen tunnuskappaleen musiikkivideo

Netistä löytyy yritysten erilaisia musiikkivideoita. jotkut videot ovat onnistuneita ja myös yrityksen näköisiä. Jos tunnuskappaleesta tehdään video, kannattaa videoon panostaa riittävästi jotta se olisi myös brändin näköinen. Musiikkivideolla voi esiintyä yrityksen henkilökunta, palkatut näyttelijät tai yritykselle tärkeät asiat kuvina tai videona. Video täytyy käsikirjoittaa etukäteen! Usein yrityksen tunnuskappaleen musiikkivideo on vaikuttavampi, kun siinä esiintyy yrityksen henkilökuntaa ja ylintä johtoa.

Tässä esimerkki yrityksen tekemästä usiikkivideosta joka välittää avointa, rentoa ja osallsituvaa työkultuuria Tikkurilassa

Tikkurila 150 vuotta – Tikkurilan henkilöstön vauhti kiihtyy

Lataa tästä itsellesi 5 parasta vinkkiä mihin yrityksen omaa tunnuskappaletta voi käyttää, kuinka se toteutetaan, aikataulu sekä kustannusarvio tunnuskappaleelle.

Mitä tunnuskappaleeseen kuuluu

  • Tarkka taustaselvitys yrityksen tunnuskappaleen tekemiseksi
  • Yritykselle tehdyt sanat lauluntekijä ammattilaisen toteuttamana
  • Yritykselle tehty sävellys ammattisäveltäjältä
  • Studiossa toteutettu äänitallenne tunnuskappaleesta ammattilaisen laulamana
  • Tunnuskappaleen vapaa käyttöoikeus kaikissa medioissa
  • Tunnuskappaleen käytössä ei ole rajoitteita

Optio: Lisäksi yritys voi laulaa ja soittaa uuden tunnuskappaleensa itse studiossa.

Muita äänipalveluita yrityksille

  • Laululahja
  • Äänilogo
  • Tunnusmusiikki
  • Videoiden spiikkaus

Jos olet päässyt tässä kirjoituksessa tänne asti, olet varmaan kiinnostunut lukemaan lisää yrityksestämme, ajatuksistamme ja historiastsamme yritysten kanssa. Löydät taustatarinamme KOOKista täältä – How KOOK is that – Tarina Kookista ja muutoksesta

5 vinkkiä tunnuskappaleen käytöstä

Tunnuskappale - 5 vinkkiä yrityksille-0142Lataa käyttöösi 5 vinkkiä miten yritys voi hyödyntää tunnuskappaletta, miten tunnuskappale valmistuu, kuinka henkilöstä voi olla siinä mukana sekä kuinka suuri investointi tunnuskappaleen valmistaminen yritykselle on. Pääset lataamaan PDF -opasta tästä linkistä.

Follow Arto:

eMBA, B.Eng.

Kookin perustaja Arto innostuu muutoksen hyödyntämisestä. " Hyvällä tiimillä varmistetaan positiivinen syke tulevaisuudessakin." Arto Kunnola on työskennellyt myynnin ja markkinoinnin parissa. Lempiaiheita ovat yritysten kehittäminen, lisensointi, erottautuminen, resilienssi, kansainvälisyys ja luovien alojen menetelmien hyödyntäminen. Lue lisää Artosta https://www.kunnola.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *